BREAKING NEWS: Live fra Reykjavik Open 2026
Så er der sku BREAKING NEWS direkte fra Reykjavik Open 2026 på Island, lige fra orkanens øje (for det blæser sateme heroppe). Så haps lidt popkorn og find noget godt at drikke, så kører vi sku. Hvem ved, måske kommer der et parti med Smith-Morra gambit.
Lidt kort baggrundsinformation om turneringen skal der da til. Reykjavik Open er en turnering på Island som har kørt siden 1964, hvor Mikhael Tal vandt. I starten var turneringen lukket, og blev afholdt hvert andet år, men i dag er det en åben turnering, og har siden 2008 været afholdt hvert år.
I år er der 422 deltagere, der rangere fra 1400-2700 rating, og vi er fem deltagere fra Danmark.
12. GM Mads Andersen (2562) (Skanderborg skakklub)
139. Per Settergren Sørensen (2110) (Allerød skakklub)
246. Bernardo Tino Andersson (1888)
258. Peter Jørgensen (1862) (Horsens skakforening)
419. Nilan Hofer (0)
Efter syv runder er der blevet høstet følgende point:
GM Mads Andersen 5,5/7
Per Settergren Sørensen 4/7
Bernardo Tino Andersson 2,5/6
Peter Jørgensen 3/7
Nilan Hofer 1,5/6

En kort beretning fra mine egne partier, så har det vist været en blandet landhandel. Jeg ryger op og ned imellem modstandere på 1700 og 2100, men det er også sjovt at møde de super stærke, selvom at man taber. Alt kan ske med så mange deltagere.
Ellers så kan jeg berette at turneringen er håndteret godt, og tingene kører efter planen hver dag.
Som en lille ekstra krølle så fik jeg fat i Per Settergren Sørensen, som gav et kort interview. (måske er Ivanchuk den næste på listen, hvem ved?)

PJ: Tak fordi du ville være med Per. Kan du kort fortælle lidt om dig selv? F.eks. din skakklub og din rating?
PS: Jeg hedder Per Settergren Sørensen, og jeg er medlem af Allerød Skakklub, og har en rating på 2110, som er det højeste, jeg nogensinde har haft.
PJ: Ja, jeg så godt din profil på skak.dk, du har spillet skak i mange år, kan jeg se, og du har haft et ret højt niveau i mange år. Men lige her på det sidste, er du steget 100 point. Er der nogen speciel grund til det?
PS: Tja, det er svært at sige, men jeg er holdt op med at tabe så meget, som jeg gjorde før. Det hjælper rigtig meget.
PJ: Ja haha. Men det er ikke fordi, du har ændret åbninger eller noget?
PS: Nej, ikke rigtig. Jeg synes ikke, at jeg er blevet stærkere som sådan, men jeg er blevet bedre til at tage det roligt, når jeg står dårligt, hvis man kan sige det sådan.
PJ: Vi er jo her ved Reykjavik Open 2026 på Island. Har du været her før, og hvad synes du om turneringen?
PS: Jeg synes at turneringen er ret fantastisk. Med 400 spillere, så er det stort. Det nærmeste jeg kan komme på, var for få år tilbage, havde vi noget som hed Copenhagen Chess Challenge i Ballerup, hvor man også bare kunne komme ind, og så kunne man være heldig at spille mod en stormester, eller et eller andet ikke. Det kan jeg egentlig godt lide, det er sådan lidt intenst. Jeg har været på Island nogle gange før, fordi min kone har en ven fra mange år siden, som hun møder. Så det var lidt anledningen. Men det er første gang. (red. i turneringen).
PJ: Og hvad med de kampe du har spillet indtil nu, hvordan er de gået?
PS: Jeg startede med stormester Maze fra Frankrig, og kom også i Politiken i Sune Berg's klumme. Der stod bare at Mads Andersen vandt i første runde, og det gjorde Per Settergren Sørensen IKKE, kolon, og så kom partiet. Men så var jeg oppe mod en 18 årig Islandsk pige med 1831 i rating, og endte med at tabe. Og så tænkte jeg, okay, hvis det bliver en af de der turneringer, så bliver det skidt. Men så viste det sig, at hun har slået nogen gode også, udover mig havde jeg nær sagt, og så siden har jeg vundet fire partier mod 1700-1800, og så er jeg lidt tilbage igen.
PJ: Ja, du har en hård modstander i dag kunne jeg se, en 2300 også. Har du nogen ideer eller planer mod sådan en modstander?
PS: Ja, jeg har brugt et par timer på at forberede mig, så jeg kan finde et eller andet, jeg kan spille. Så må vi se, hvor længe det holder. Jeg tror lidt mere på det end mod ham stormesteren. Der var jeg bare sådan... benovet.
PJ: Ja, jeg har også selv haft nogen ret svære modstandere, de er sku ikke nemme at få ned med nakken. Men vi må se, hvordan det går idag.
Men lige til sidst så har jeg faktisk en lille sjov opgave til dig. Jeg har nogle billeder af klubbens medlemmer. Så får du lov til at vælge en, og så får du et par korte spørgsmål om dem.
Hvad tænker du, hvor er vi henne? Jeg kan også lige prøve at rode igennem dem. Kender du nogen fra Horsens skakforening?
PS: Nej. det tror jeg ikke rigtig, at jeg gør.
PJ: Der er ham der, så er der ham der, ham med brillerne, ham der, og der, og der. Du skal bare vælge en af dem. Er der en du...
PS: Så tager vi ham med grillen.

PJ: Ham med grillen, JA, det er Morten Jensby!
Hvis du skal give et skud på, hvor stærk en spiller han er, hvad er hans rating så?
PS: Det hænger jo ikke rigtig sammen med et billede, men...
PJ: Nej, hehe.
PS: Men så siger jeg 1900.
PJ: Ja, ja, han er også en stærk spiller. Hvad tror du hans spillestil er?
PS: Øøhhh, uforsonligt angreb.
PJ: Og så til sidst hvad for nogle åbninger tror du, at han godt kan lide at spille?
PS: Han spiller e4, måske noget kongegambit.
PJ: Og med sort hvad tænker du så?
PS: Med sort så spiller han nok Siciliansk dragevariant.
PJ: Ja, det kan godt være, det kan godt være.
Lige til det sidste spørgsmål, så har vi lidt en intern joke omkring Smith-Morra gambit. Kender du den? Hvad er dine tanker omkring den?
PS: Ja, den kan man da spille mod folk op til omkring 2000, for så ved de, hvad de skal spille imod den.
PJ: Ja, det har du måske ret i. Tak for interviewet.
PS: Det var så lidt.
Links til turneringen:
Officiel hjemmeside: https://www.reykjavikopen.com/
Billeder fra turneringen: https://www.flickr.com/photos/203866670@N05/albums/
Resultater: https://s1.chess-results.com/tnr1230467%20.aspx
Du skal være logget ind for at kommentere.