Historisk bedrift: Horsens Skakforening rykket op i 1. division!

Historisk bedrift: Horsens Skakforening rykket op i 1. division!

Det er med den største glæde og stolthed, at vi kan annoncere, at Horsens Skakforening for første gang nogensinde har sikret sig oprykning til 1. division! En drøm er gået i opfyldelse efter en sæson fyldt med spænding og dedikation.

Et neglebidende opgør mod FREM 3

Oprykningen blev afgjort i et fuldstændig dramatisk og nervepirrende opgør mod FREM 3. Som forventet var det en kamp, der holdt os på kanten af sæderne, og det endelige resultat blev først afgjort i dagens absolut sidste parti. Slutresultatet endte 4-4, men takket være en bedre score på de øverste brætter (en remis på 1. bræt og en sejr på 2. bræt), var det os, der løb med oprykningen! Og nu er der fest i gaden i Horsens!

Kampen set fra udefra:

Lad os se, hvordan denne historiske dag udspillede sig:

    • Anders var første mand færdig. Efter en taktisk fejl endte partiet med remis – en sand feberredning, der sikrede os et halvt point.
    • Derefter var det Lars' tur, der modtog Elefantgambitten. Han kom godt fra åbningen, men måtte desværre se en bonde og til sidst partiet gå tabt. Stillingen var nu 1/2 - 1 1/2
    • Kurt fulgte trop. Trods et vildt angreb fandt han ikke den rette fortsættelse og måtte nøjes med en remis. Nu 1 - 2
    • Dagen fortsatte med at være udfordrende, da Søren havde en dag, han nok helst vil glemme. Et ulovligt træk tvang ham til at flytte den rørte brik, hvilket kostede stillingen og desværre også partiet. Vi var nu bagud 1 - 3, og Horsens-tilskuernes negle var godt flossede.

Vendepunktet: Håbet tændes!

    • Lige da det så sortest ud, trådte Henrik frem. Med de hvide brikker satte han sig fra start i førersædet og udspillede elegant sin modstander. En tiltrængt reducering bragte os op på 2 - 3
    • Carsten leverede et sandt skyggeboksningsparti. Frem og tilbage gik det, modstanderen fik en lille fordel, men Carsten kæmpede sig tilbage med aktiv dronning og tårn og sikrede en livsvigtig remis. Stillingen: 2 1/2 - 3 1/2. Uh, skulle FREM 3 virkelig snuppe oprykningen?
    • Spændingen var til at skære i, da Morten var næstsidste mand færdig. Han havde haft en god stilling med dronning mod modstanderens tårn og løber, men overså desværre en skak og mistede en løber. Men den solide Morten fandt alligevel en remis! Nu stod det 3 - 4

Jesper – sikrede drømmen!

Nu var der absolut intet tilbage af neglene at bide i. Alle øjne hvilede på vores solide reserve, Jesper. Han vidste, at det var alt eller intet – en remis kunne ikke bruges. Partiet, et Siciliansk forsvar, bølgede frem og tilbage. Jesper vandt en bonde og stod rigtig godt, men pres på kongefløjen skabte spænding. I slutspillet viste Jesper sin styrke, vandt først en officer og kort efter endnu en. Modstanderen kæmpede forgæves for et mirakel, men måtte til sidst opgive.

Jublen brød løs! 4 - 4! VI ER I 1. DIVISION!

En fantastisk holdpræstation, hvor alle bidrog til den historiske oprykning. Dette er en dag, vi aldrig vil glemme, og vi glæder os utroligt meget til at følge Horsens Skakforening 1. hold spille i landets næstbedste række.

Tak til alle for en uforglemmelig sæson!

Kommentarer

Der er endnu ingen kommentarer. Vær den første til at skrive en!