På opdagelsesrejse i Svendborg.....

På opdagelsesrejse i Svendborg.....

Med Alberte og Jonas

Vi kan nok stadig (lidt endnu) kalde os nye i skakkens verden. I hvert fald i den skakverden der ikke foregår online!

Således havde vi i lørdags debut, ikke blot i turneringen “Kort Påske”, men i det hele taget debut med kampe på over 20 minutters betænkningstid. Alberte havde indtil i lørdags spillet med max 20 minutter i forbindelse med Pige-DM og Jonas har været begrænset til Brætspilscaféens 10 minutter pr. Spiller. Derfor føltes vores tur til Svendborg som en hel opdagelsesrejse ind i skakkens verden. Nu stod den på 5 partier til hver med 90 minutter til hver spiller plus 30 minutter efter træk 40. Det er jo helt standard for de fleste skakspillere men altså et helt nyt kapitel for os!

Det hele startede lidt vaklende for os begge. Nederlag til Jonas og et godt reddet ½ point til Alberte. Vi havde begge fornemmelsen af at have spillet under niveau i første parti. Men det var ok. Vi var trods alt taget afsted for at samle erfaring og stemningen var også fin efter første runde. De bekymringer der havde været inden afgang havde vist sig at fylde langt mindre. Selvom det sitrede af skak på hotel Svendborg foregik det samtidig i en afslappet atmosfære så efter første parti kunne vi på en måde sænke skuldrene og tænke: Nå så var det alligevel ikke værre.

I 2. runde var fornemmelsen bedre. Alberte brugte ca. 4½ time på partiet og trak sig sejrrigt ud. Det var faktisk skønt at kunne gå så meget i dybden med partierne og vi snakkede om at vi på en positiv måde mistede tidsfornemmelsen og blev væk i skakken.

Horsens Skakforening

Det eneste minus var at der for Alberte kun var 1 time til næste rundes start. Så det var hurtig mad og et kort hvil inden runde 3.

Her var batterierne til hovedet naturligvis ikke fuldt opladet igen men alligevel fik Alberte hevet et ½ point hjem mod en af forhåndsfavoritterne (i hvert fald målt på rating)

På sidste spilledag med Kort Påske, spillede vi igen to partier. Alberte lagde godt ud med remis mod en stærk kvindelig ungdomsspiller

Efter runde 4 nød vi begge godt af analyser med vores modstandere i fællesarealet. Dejlige bekendtskaber og gode snakke!

Jonas’ sidste kamp trak ud til de 4½ time så der var længe spænding om de endelige placeringer. Det sluttede med et helt point (efter afslået remistilbud fra min modstander). Alberte sluttede af med sejr over et meget ungt talent (i øvrigt Jonas’ modstander i nederlaget i første runde).

Jonas endte på 2. pladsen med 4/5 og Alberte endte på 4. pladsen med 3½/5.

Fra venstre: Jonas Lindorf, Birgit Dithlevsen, Alberte Lindorf, Søren Graugaard Christensen, og Benas Vilkauskas
Fra venstre: Jonas Lindorf, Birgit Dithlevsen, Alberte Lindorf, Søren Graugaard Christensen, og Benas Vilkauskas

Vi var så heldige at have en ekstra dag i Svendborg efter Kort Påske var afsluttet. Så der nød vi godt af alt det som DM-ugen også indeholder. Blandt andet ekspert-kommenteringen var interessant at høre både under partierne i Landsholdsgruppen men især analyserne hvor spillerne blev hevet ind efter partierne var spændende at følge på tætteste hold.

Horsens Skakforening

Det blev også til en del snak, lynpartier i fællesrummet og selvfølgelig også en duel mod den til lejligheden opstillede skak-robot.

Efter lige at været faldet på plads og med lidt tilvænning til at notere træk føltes den lange betænkningstid helt fantastisk. Efter hjemkomsten har det virket mindre tillokkende at trække mobilen frem og tage et spil online. Der mangler dybden i spillet, stemningen og ikke mindst mennesket på den anden side af brættet.

Kommentarer

Der er endnu ingen kommentarer. Vær den første til at skrive en!